About Stable Diffusion Dream Machine (Image Generation AI)-11
私が初めてstable diffusion を使った日に思ったことは「これはヴェンダースの『夢の果てまでも』の夢映像化装置だ」ということだった。
映画の中で或る登場人物の一人が自分の見た夢をそのまま映像としてテレビのような機械で見ることができるようになる。暫くすると彼女はベッドの上で夢中毒状態のようになってしまう。
というような昔見た映画のシーンを私はstable diffusion を触って思い出した。
かつてアドビのフォトショップが発売された当初、キャッチコピーに「心の景色を写す」というような文言が使われていた。
私は横尾忠則のフォトショップ作品集に深い感銘を受け、以来フォトショップユーザーになったが、stable diffusion にはそれに匹敵するほどの衝撃を与えられた。
フォトショップは写真の合成やコラージュ的な組み合わせで、ある程度、自由な「心の世界」「想像上の景色」といったものを作ることができた。
しかしstable diffusionはそれを圧倒的に越えていた。
The first day I used stable diffusion, I thought to myself, “This is the dream visualization device from Wenders’ ‘Until the End of the World’”.
In the film, one of the characters is able to see her dreams as they are on a TV-like machine. After a while, she ends up in bed, in a state of dream addiction.
I was reminded of a scene from a movie I saw a long time ago when I touched the stable diffusion.
When Adobe Photoshop was first released, its catchphrase was something like, “Capture the scenery of your mind”.
I was deeply impressed by Tadanori Yokoo’s Photoshop art collection and have been a Photoshop user ever since, but stable diffusion gave me a shock comparable to that.
Photoshop allows us to create “inner worlds” and “imaginary landscapes” by combining photos and collages.
However, stable diffusion was by far beyond that.