Stable Diffusion 夢の機械(画像生成AI)について-23

About Stable Diffusion Dream Machine (Image Generation AI)-23

 私は『原神』や『聊斎志異』が好きなので、中国文化の図像を呼び出すことで満足はできたが、しかし、やはり深く心の奥底にある日本的なイメージを存分に映像として具現化したい、という止むに止まれぬ思いはあった。
 (先述したが)AIの問題は権力や政治力、経済力の問題でもあるのだと分かった。
 AIモデルデータが作れなければ、少なくともstable diffusionという道具の中では、その国の歴史や文化は存在しない、ということになるのだった。
「平安時代の貴族の屋敷」という言葉で、それらしき映像が出てこなければ、やはりそれはAI写真では召喚のしようがなく、平安時代というものが存在しない世界が、そこでは標準になってしまう。
 同じような問題として戦争関連の或る種の図像も通常では出力が出来ないようになっているようだった。
 何が正しくて何が間違っているか、何が良くて何が悪いか、というような価値基準がAIのモデルデータにも反映しているようだった。

 I was satisfied with invoking the iconography of Chinese culture because of my love of “Genshin Impact” and “Liaozai Shii,” but I still had an irresistible desire to generate images of Japanese imagery that were deeply rooted in my mind.
 (As mentioned earlier,) I realized that the problem of AI is also a problem of power, political power, and economic power.
 If AI model data could not be created, the history and culture of a country would not exist, at least in the tool called stable diffusion.
 If the term “Heian-period aristocratic residences” does not produce any images, there is no way to summon such images in AI photographs, and a world in which the Heian period does not exist becomes the norm.
 Similarly, certain war-related images are not normally output.
 The AI model data seemed to reflect such value criteria as what is right and wrong, what is good and what is bad.